کتابِ بهتر

بهترین کتاب‌ها، برای بهترین مخاطبان

بهترین کتاب‌ها، برای بهترین مخاطبان
سعی می‌کنیم بهترین کتاب‌ها را برای بهترین مخاطب دستچین و معرفی کنیم.
بهترین مخاطب کتاب کسی است که آن را گامی به سوی آسمان قرار دهد.
الیه یصعد الکم الطیب...

.
آخرین نظرات
پیشنهادها-همه-
  • ۰
  • ۰

نورالدین پسر ایران

دانستنی‌ها

نویسنده: خانم معصومه سپهری
گفتگو از: موسی غیور
به کوشش: دفتر ادبیات و هنر مقاومت
ناشر: سوره مهر
تاریخ چاپ: ۱۳۹۰
تعداد صفحه: ۷۰۰ صفحه

·         موضوع:دفاع مقدس

·         دسته:زندگی‌نامه

·         شیوه:خاطرات

·         جامعه هدف:جوان،بزرگ‌سال

خرید کتاب:

 نورالدین پسر ایران، روایت سید نورالدین عافی از هشتاد ماه حضور در سنگر جهاد است به قلم معصومه سپهری، این بانوی فداکار که خود افتخار همسری یکی از جانبازان قطع نخاع دفاع مقدس (دکتر نصیر ایوب اوغلی) را دارد در رشته فلسفه تحصیل‌کرده و سابقه دبیری هفته‌نامه آذر پیام و همچنین انتشار موفق کتاب لشکر خوبان را دارا ست[i] (وبلاگ پروانگی)و سال گذشته نیز کتاب "یک جعبه شیرینی، یک گلوله"را در نمایشگاه کتاب عرضه نموده[ii] (خبرگزاری تسنیم)لازم به ذکر است خاطرات سید نورالدین عافی ابتدا در سال 1373 توسط آقای موسی غیور طی چهل ساعت مصاحبه به زبان آذری ضبط می‌گردد و ده سال بعد در سال 1383 سرخانم سپهری کار پیاده‌سازی آن را به عهده گرفته و بعد از چند مصاحبه اختصاصی کتابی هفت‌صدصفحه‌ای را تحویل سوره مهرمی دهد که در سال 1390 به‌عنوان شش‌صدمین اثر ناشر منتشرشده [iii] (تارنمای سازمان تبلیغات اسلامی)و تاکنون به چاپ هفتادم رسیده و یکی از پرمخاطب‌ترین‌های بازار نشر است [iv]( خبرگزاری فارس)همچنین ترجمه انگلیسی آن توسط سرکار خانم قندهاری در حال انجام است و بناست تا به زبان‌های عربی و ترکی نیز برگردان شود[v] (خبرگزاری رسا)کتاب «نورالدین پسر ایران» طی مراسم اختتامیه پنجمین جایزه ادبی جلال آل احمد، که با بررسی بیش از چهار هزار و پانصد اثر همراه بود، در گروه مستند نگاری و بخش خاطره نگاری موفق به کسب عنوان برترین کتاب شد.(خبرگزاری مهر)[vi]

  • ۰
  • ۰

مقدمه

آشنایی با رویکرد کتاب بهتر

معرفی کتاب کار تازه‌ای نیست و فضای مجازی اطلاعات خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما نوع عرضه مشخصات کتاب و دسته‌بندی آن با ایده آل‌ها در این زمینه فاصله دارد و جنبه تبلیغی‌اش بر وجه تربیتی آن غالب است.

 از این منظر جای خالی یک منظومه کامل که شامل کتاب‌هایی در زمینه‌های مختلف که ارزش‌های ادبی و هنری آن در جلوه‌ای متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی بروز کرده و برای گروه‌های مختلف سنی کودک، نوجوان و بزرگ‌سالان و حتی نوسوادان و یا فرهیختگان قابل‌استفاده باشد و بتواند یک سیر مطالعاتی منسجم را پیش روی مخاطب بگذارد، خالی است.

 این مسئله ازآن‌جهت قابل‌تأمل است که توجه داشته باشیم تنها ترویج کتاب‌خوانی کافی نیست و شایسته است مخاطب متناسب با سلیقه و نیاز فرهنگی خود در راستای تعالی همه‌جانبه‌اش به سراغ قفسه کتاب‌ها برود تا سعی در پیش‌برد یک زمینه سقوط در بعد دیگر شخصیت افراد را موجب نشود. هنگامی‌که جامعه را به کتاب‌خوانی دعوت می‌کنیم، رها کردنش در دریایی از اخبار و‌ اطلاعات درباره چاره‌ساز نیست؛ مخاطب باید بداند از کجا شروع کند و چگونه ادامه دهد تا دچار حیرت و سردرگمی نشود و انگیزه‌اش برای کتاب‌خوانی به بیشتر دانستن ختم نشود بلکه به دنبال فراهم کردن مبنایی برای تشخیص درست و غلط در عرصه‌های مختلف زندگی باشد و بتواند ارتباط میان موضوعات متفاوت را کشف و تصوری یکپارچه از زندگی و آنچه برایش رخ می‌‌دهد، ایجاد کند. از این جهت می‌باید با نگاهی دوباره به کتاب‌ها از منظر تربیتی آن ‌را واکاوی نمود و نقش هرکدام را در کمکی که می‌تواند برای پیش‌برد مخاطب در نقشه جامعی که اسلام برای تربیت یک انسان صالح در نظر دارد، سنجید و در معرض دید مخاطب قرار داد. در طرح حاضر ارائه مشخصات هر کتاب در چند بخش کلی صورت پذیرفته است:

یکم: دانستنی‌ها

در این بخش اطلاعاتی درباره نویسنده، ناشر و مراحل نگارش و نشر در قالب جدول و توصیفی در مورد اثر ارائه می‌شود تا مخاطب دریک نگاه کتاب را بشناسد و کنجکاوی طبیعی وی درباره آنچه پیش روی دارد، پاسخ یابد.

دوم: چه می‌خواهد بگوید

در این بخش کلیت موضوع و ارزش‌های هنری، و انقلابی اثر و نقش تربیتی آن بررسی خواهد شد و در دو بخش فرازها و فرودها به نکات مثبت و منفی آن پرداخته و نقش این کتاب در سیر مطالعاتی طراحی‌شده و حرکت تکاملی خواننده‌اش لحاظ خواهد شد و در آخر از مخاطب می‌خواهد تا از نگاه خود اثر را معرفی کند و نکات قوت و ضعف آن را با دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارد. این بخش که از نگاه‌ شما نام دارد، به‌مرور می‌تواند منبع مستقل و ارزشمندی برای سنجش کتاب‌ها باشد. این بخش درواقع مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش معرفی کتاب است که اهداف طرح را تأمین می‌کند.

سوم: چند خط خواندنی

در این بخش مطالبی از متن کتاب که نقل آن باعث آشنایی اجمالی مخاطب با شیوه نگارش و جذابیت‌های آن می‌شود خواهد آمد تا مخاطب نظیر آنچه در یک فروشگاه کتاب انجام می‌دهد، کتاب را تورق کندو با آن احساس بیگانگی نکند.

چهارم: چه می‌توان کرد

در این بخش استفاده‌ای که می‌توان از این اثر برای یک طرح فرهنگی انجام داد، بیان خواهد شد. در صورت امکان برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی سؤالات طراحی‌شده قرار خواهد گرفت.

پنجم: گفتنی‌ها

در این بخش،‌ مصاحبه با راوی کتاب یا نویسنده، اظهارات اهالی فرهنگ درباره کتاب نقل می‌شود و در صورتی که رهبر انقلاب توصیه یا تقریظی بر کتاب داشته باشند، در بخش حاشیه‌ای که متن شد به آن پرداخته خواهد شد. همچنین اگر کتاب صوتی اثر یا فیلم و پویانمایی‌ای از آن تولید شده باشد، دسترسی مخاطب به آن میسر خواهد شد.

شایان‌ذکر است امکان خرید مجازی کتاب نیز در مواردی فراهم شده است.

راستی، در همه این موارد فقط ادعا کردیم تا نظر خودمان را روشن کنیم! محتاج محتوا و تولیدات شما هستیم؛ همان‌گونه که محتاج نقد و نظر و پیشنهادهای شماییم.