کتابِ بهتر

بهترین کتاب‌ها، برای بهترین مخاطبان

بهترین کتاب‌ها، برای بهترین مخاطبان
سعی می‌کنیم بهترین کتاب‌ها را برای بهترین مخاطب دستچین و معرفی کنیم.
بهترین مخاطب کتاب کسی است که آن را گامی به سوی آسمان قرار دهد.
الیه یصعد الکم الطیب...

.
آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

کتاب متن

شمای کلی

کتاب متن تارنمایی برای معرفی، نقد، فروش و به طور کلی یک رسانه مجازی برای ترویج هدفمند کتاب‌خوانی ست که شیوه‌های نوآورانه‌ای برای ارتباط با مخاطب و استفاده از ظرفیت مردمی برای غنی کردن محتوای خود دارد(به قسمت ویژه‌ها توجه کنید).ارتباط خوبی میان بخش‌های مختلف تارنما وجود دارد و دسترسی به اطلاعات موجود از طریق یک چهارچوب گویا و ساده ممکن شده است و مخاطب می‌تواند به مطالب گرداوری شده آگاهانه دسترسی پیدا کند در مقابل نقطه‌ضعف این تارنما عقیم ماندن طرح‌های نوآورانه (آخرین طرح اجراشده لذت نقد مربوط به سال 93 است) و به راه نیفتادن بعضی طرح‌ها مثل شبکه مردمی کتاب و آشپزی کتاب است.

این مجموعه خود را این‌گونه معرفی می‌کند:

مجموعه‌ی کنونی «متن»، که تجربیاتی در حوزه کتاب‌خوانی و عرضه کتاب داشت، از مهرماه سال 90 با همکاری چند تن از فعالان حوزه کتاب مجموعه‌ای را با هدف عرضه‌ی «کتاب‌هایی که کمتر دیده می‌شوند» را پایه‌گذاری کرد و در گام نخست کتاب‌فروشی «کتابستان» را راه‌اندازی کرد. در ابتدا بیشتر «رمان و داستان» جبهه انقلاب اسلامی را به ویترین خود آورد، و با گذشت زمان و نیاز مخاطب به حوزه‌های دیگر ورود پیدا کرد تا نیازهای ایشان را با «کتاب‌های خوب» پاسخ دهد. به‌گونه‌ای به یک منبع غنی برای اهل مطالعه در حوزه‌های مختلف بدل شد. دفاع مقدس، شعر و رمان، اندیشه و تاریخ، دین و اعتقادات و اخلاق و ... با چیزی حدود 7 هزار عنوان کتاب در کتاب‌فروشی متروی ایستگاه شهدا!

از زمستان همان سال هم پایگاه مجازی آن گروه آغاز به کارکرد و پله‌پله پیشرفت کرد و پوست انداخت تا به اینجا رسید. اینکه چرا «متن» از آن گروه جدا شد و تصمیم گرفت فعالیت خود را به‌طور مستقل ادامه دهد قصه پر غصه‌ای دارد که گفتنش چیزی بر کسی نمی‌افزاید، و ندانستنش نقصی بر کسی وارد نمی‌کند.

القصه، گروه «متن» عده‌ای جوان اهل کتاب هستند که معتقد به فعالیت جدی و تخصصی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در جبهه اسلام و انقلاب می‌باشند و تجربیاتی در عرضه و تولید محتوا در حوزه کتاب دارند.

 موسسه تخصصی کتاب «متن» با فعالیت در سه بخش زیر قصد فعالیت فراگیر در حوزه کتاب را دارد:

1. تربیت و آموزش: در حوزه داستان‌نویسی و نقد متناسب با اهداف مجموعه

2. معرفی، تبلیغ و ترویج: معرفی کتاب‌های مفید و تبلیغ آن‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه

3. عرضه و تولید: تکمیل و بازسازی چرخه تولید تا توزیع کتاب‌های خوب در همه سطوح(http://matnbook.ir/about)

موسسه کتب متن در موضوعات ذیل به فعالیت می‌پردازد:

1.      هنر و ادبیات

2.      دفاع مقدس

3.      دین

4.      تاریخ

5.      کودک و نوجوان

6.      اندیشه و فرهنگ

7.      خانواده و تربیت

8.      سیاست

هیئت تحریریه

مدیرمسئول و سردبیر:
وحید نصیری کیا


هیئت تحریریه:
حسام آبنوس
حاتم ابتسام
سید مهدی موسوی
فاطمه جوادی

 

چه بخوانیم:

این بخش به معرفی کتاب می‌پردازد.لزوماً همه معرفی‌ها توسط هیئت تحریریه نیست و مخاطبین هم می‌توانند یادداشت‌های خود را برای استفاده در این بخش بنویسند.

با این نویسنده بیشتر آشنا شوید:

در معرفی هر کتاب در کنار صفحه عکسی از نویسنده را با این تیتر آورده و تلیک بر رو آن، به صفحه مخصوص نویسنده می‌رود . در آن صفحه می‌خوانیم:

درباره نویسنده:

در این بخش زندگی‌نامه نویسنده، فعالیت‌های علمی، ادبی و اجتماعی او آورده شده است.

آلبوم:

تصاویر نویسنده نمایش داده می‌شود

کتاب‌های این نویسنده:

در این بخش طرح جلد کتاب‌های نویسنده موجود است و با تلیک بر روی هرکدام به صفحه مخصوص کتاب می‌رود

کتاب‌های مرتبط:

در بخش معرفی کتاب، کتاب‌های مرتبط قرار دارد که طرح جلد کتاب‌های نویسنده موجود است و با تلیک بر روی هرکدام به صفحه مخصوص کتاب می‌رود

ویژه‌ها:

لذت نقد:

یک نشست مجازی نقد کتاب است به‌این‌ترتیب که یک کتاب توسط هیئت تحریریه انتخاب می‌شود و مخاطبان نقدهای خود را بر آن کتاب برای موسسه می‌فرستند.

برای انجام این نقدها چهارچوب‌های خاصی در نظر گرفته‌شده:

معیارها

امتیاز

جذابیت و روانی نقد، رعایت کردن نکات نگارشی

4

پرداختن به نکات فنی و ادبی کتاب

4

پرداختن به سبک نویسنده، مقایسه با دیگر آثار و اشاره به آن‌ها (نقد ترکیبی و مقایسه‌ای)

4

آوردن قسمت‌هایی از متن به شکل کاربردی و به‌جا

2

انتشار برای اولین بار(نگارش اختصاصی برای نشست)

2+

انتقادی بودن

2+

پرداختن خلاقانه و نکات حاشیه‌ای

2+

پرداختن به نکات مثبت در کنار نگاه نقادانه

1+

استفاده و ارجاع به مصاحبه‌های نویسنده و یا دیگر تولیدکنندگان کتاب

1+

پرداختن به‌ظاهر کتاب

1+

 

میز کتاب:

راه‌حلی برای ترویج کتاب‌خوانی و در دسترس قرار دادن کتاب است.افرادی که هنوز در کتاب‌خوانی حرفه‌ای نشده‌اند برای پیدا کردن کتاب موردنیاز خود دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند کتاب موردنیاز خود را بیابند.میز کتاب، محصولاتی که موردنیاز قشری خاص مثل طلبه‌های یا دانشجوهاست در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد.دراین‌باره در موسسه کتاب متن می‌خوانیم:

این «میز کتاب» که پیش‌ازاین با عنوان‌های مشابه مثل «ویترین کتاب» هم مطرح و اجراشده است، می‌تواند در یک اداره، یک مدرسه، حوزه علمیه، دانشگاه، مسجد و ... برپا شود. فقط یک آدم کتاب‌خوان و پای‌کار می‌خواهد. اگر شما هم‌چنین دغدغه‌ای دارید حتماً با ما تماس بگیرید.(موسسه کتاب متن)

میز کتاب حوزه
اولین «میز کتاب» به دلایل کاملاً شخصی دریکی از حوزه‌های تهران شروع به کارکرد. این میز که از اسفند 92 کار خود را آغاز کرده است بیش از 400 کتاب را به طلاب این حوزه معرفی کرده است. لذا پس از برگزاری چیزی حدود 30 هفته تصمیم گرفتیم این امکان و این ایده را با حوزه‌ها و طلاب دیگر به اشتراک بگذاریم تا آن‌ها هم از این میز استفاده کنند.
«میز کتاب حوزه» که باهدف آشنایی با تازه‌های کتاب و کتاب‌های خوب در تمام موضوعاتی که یک طلبه نیاز به مطالعه دارد -و یا حتی نیاز به معرفی و هدیه کتاب- هر هفته میزبان 10-15 کتاب است. این کتاب‌ها در موضوعات مرتبط با علوم حوزوی، دفاع مقدس، ادبیات، تربیت و خانواده و کودک به مخاطبان عرضه می‌شود.
طلاب سراسر کشور می‌توانند به‌صورت انفرادی و یا گروهی از این میز استفاده کنند. هر هفته میز کتاب جدید در سایت قرار می‌گیرد، شما می‌توانید این کتاب‌ها را باده درصد تخفیف به‌صورت اینترنتی و پستی خریداری کنید. همچنین اگر علاقه دارید این میز در حوزه شما اجرا شود می‌توانید با ما تماس بگیرد و بااطلاع از شرایط  و چگونگی روند کار هر هفته کتاب را  در حوزه خود به اشتراک بگذارید.

تک کتاب دانشگاه
یکی از برنامه‌هایی که تشکل‌های دانشجویی به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کنند، نمایشگاه کتاب است. ما خودمان هم‌زمان دانشجویی چنین برنامه‌ای را برگزار می‌کردیم. فکر هم می‌کردیم-و همچنان خیلی‌ها فکر می‌کنند- کار خوب این است که شرایطی فراهم کنیم که دانشجویان با 30-40 درصد تخفیف کتاب‌ها به دستشان برسد. این برنامه هم یک دردسر بزرگ برای خودمان بود و هم فروشگاه کتاب یا انتشاراتی‌های طرف حساب خودمان. به‌طوری‌که الآن وقتی آمدیم این‌طرف میز عطای این کار را به لقایش بخشیده‌ایم. ولی یک پیشنهاد جایگزین و خیلی بهتر برای هر دو طرف داریم، به قول مذاکره‌کننده‌ها برد-برد! البته یک برد-برد واقعی!
پیشنهاد ما برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به شکل دیگری است. در دانشگاه‌ها بهتر است هر هفته یا دو هفته یک‌بار، 1-3 عنوان کتاب عرضه شود. دانشجویان با توجه به علاقه خود می‌توانند این کتاب‌ها را در نشریات دانشجویی معرفی و نقد کنند. اسم این طرح را هم من گذاشتم «تک کتاب»! شما هر چیز دیگری می‌خواهید صدایش کن.
اگر علاقه دارید این چراغ در جمع شما هم روشن شود، خودتان دست‌به‌کار شوید یا با ما تماس بگیرید تا باهم این طرح را راه بیاندازیم. در هر دانشگاهی هست دست به کار شوید!(موسسه کتاب متن)

مشاغل و مکان های دیگر
مساجد، ادارات، مدارس، مراکز درمانی و ... می توانند در طرح شرکت کنند. کافی با ما تماس بگیرید.
(موسسه کتاب متن)

هدیه کتاب:

راه‌کاری برای ترویج کتاب از طرق هدیه آن در مناسبت‌ها به‌خصوص عید نوروز است.موسسه کتاب متن متنی درباره آداب کتب هدیه دادن منتشر کرده، در بخش‌ها مختلف راه‌کارهای خوبی برای مشارکت مخاطبین در نظر گرفته.

کتاب چی؟

کتاب‌های مناسب برای هدیه دادن را معرفی کرده

کارت‌های هدیه کتاب متن

برای کسانی که نمی‌دانند چه کتابی هدیه کنند در نظر گرفته‌شده، به‌این‌ترتیب که با مبلغ دلخواه هدیه دهنده، یک کارت هدیه کتاب متن در اختیارش قرار می‌گیرد تا هدیه بدهد و دریافت‌کننده با انتخاب  خود، یک کتاب از موسسه تهیه کند.

از هدیه هات عکس بگیر!

مخاطبین از کتاب‌هایی که هدیه داده یا گرفته‌اند عکس می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و آدرس یا عکس‌ها را به موسسه می‌فرستند و به بهترین‌ها جایزه‌ای از جنس کتاب تعلق می‌گیرد.

داستانت را بگو-1

«داستانت رو بگو» قرار است خاطرات و لحظات شما با کتاب‌ها را واکاوی کند. در اولین قسمت از طرح «داستانت رو بگو» قرار است به لحظات شما و کتاب در عید بپردازیم. (موسسه کتاب متن)

کتاب‌های اضافی

این بخش هم مشارکت مخاطبین است. هرسال جشنواره‌ای برگزار می‌شود و کتاب‌هایی که خواننده شده و رزش در اختیار دیگران قرارگرفته شدن را دارد جمع می‌شود سپس در مناطق محروم در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

کمک نقدی و خرید کتاب نو!

کسانی که کتابی با مختصات گفته‌شده ندارند می‌توانند مبلغی را برای خرید کتاب هدیه دهند

چه کسانی و چگونه می‌توانند شرکت کنند؟!

این مشارکت مخصوص افراد معمولی نیست و از انتشاراتی‌ها و نویسندگان هم دعوت‌شده تا مشارکت کنند

مشارکت در اجرای این جشنواره

مشارکت در این طرح می‌تواند از طریق ترغیب دیگران باشد یا برگزاری کار مشابه در محل زندگی / کار و یا همکاری با یک گروه جهادی

آشپزی کتاب

اصلاً معلوم نیست این بخش قرار بوده چی باشه هنوز فعال نیست!

شبکه مردمی کتاب

اصلاً معلوم نیست این بخش قرار بوده چی باشه هنوز فعال نیست!

فروشگاه

این‌یک فروشگاه مثل بقیه فروشگاه‌های مجازی دیگر است تنها تفاوتش دست‌چین شدن کتاب‌ها توسط تحریرهاست که در سه بخش تازه‌ها ، پرفروش‌ها و پیشنهاد ما عرضه می‌شود.

با اهالی قلم

این بخش شامل مصاحبه با نویسندگان و معرفی آن‌هاست.

کتاب‌خوانی

در این بخش یادداشت و مقالاتی در حوزه کتاب‌خوانی منتشر می‌شود.

اخبار متن

انتشار اخبار حوزه کتاب را انجام می‌دهد

سیر مطالعاتی

عموماً معرفی سیر مطالعاتی اندیشمندان حوزه دین و فرهنگ است و در یک مورد هم سراغ موضوع رمان رفته.

همراه ما باشید:

آپارات

حضور موسسه در این بخش به انتشار شبکه خصوصی کتاب متن منجر شده که شامل مصاحبه با نویسنده‌ها، مستندهایی که بر اساس کتاب‌ها ساخته‌شده، کلیپ‌هایی با موضوع کتاب، ترویج کتاب‌خوانی و معرفی کتاب است

http://www.aparat.com/matnbook

لنزور

در این شبکه اجتماعی که مخصوص گوشی‌های اندرید است و تصاویر را با دیگران به اشتراک می‌گذارد طرح جلد کتاب‌ها به همراه جمله‌ای برای معرفی آن آمده است.

http://www.lenzor.com/matnbook

ایسنتاگرام

در این شبکه اجتماعی که مخصوص گوشی‌های اندروید است و تصاویر را با دیگران به اشتراک می‌گذارد طرح جلد کتاب‌ها به همراه جمله‌ای برای معرفی آن آمده است.

https://instagram.com/matnbook/

تماس با موسسه

 تهران، خیابان پیروزی، روبروی مخابرات، کوچه گیاه، پلاک ۸، واحد ۷
 
۰۹۱۲۴۷۱۵۶۲۶ 
 info@matnbook.ir

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی